Εκτύπωση

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η αλήθεια είναι ότι ζήτησα να συζητήσουμε αυτή την εβδομάδα, για το πρόγραμμα της ευρωπαϊκής εβδομάδας κινητικότητας. Ξεκίνησε χθες και ολοκληρώνεται στις 22 Σεπτεμβρίου, είχατε και μία κοινή συνέντευξη χθες με τον κ. Καμίνη. Αλλά επιτρέψτε μου σήμερα να ξεκινήσω από το πρωτοσέλιδο των Νέων, ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα. Αποχαρακτηρισμοί δασών σε 10 μέρες και ηλεκτρονικό δίκτυο προστασίας τους, αλλάζουν όλα στις διαδικασίες των Δασαρχείων. Θέλετε να μας πείτε τον κεντρικό κορμό αυτών των αλλαγών;
Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Θα σας πω τη βασική φιλοσοφία που διέπει το νομοσχέδιο για τα δάση, αλλά και άλλες δράσεις που έχουμε ήδη δρομολογήσει, στο πλαίσιο του Εθνικού Κτηματολογίου και άλλων ρυθμίσεων.


Όλοι γνωρίζουμε ότι η κορυφαία μας προτεραιότητα να προστατέψουμε τα δάση μας, πολλές φορές γίνεται με τέτοιον τρόπο που στην πραγματικότητα λειτουργεί αρνητικά και προς τους πολίτες και προς τους επενδυτές και προς το ίδιο το περιβάλλον. Εμείς, λοιπόν, αυτό που κάνουμε, είναι να δώσουμε την δυνατότητα να υπάρχει απόλυτη διαφάνεια και πλήρης έλεγχος των αποφάσεων των τοπικών Δασαρχείων, ώστε και γρήγορα να γίνονται οι αποχαρακτηρισμοί και τον έλεγχο της απόφασης του κάθε Δασάρχη να μπορεί να τον κάνει ο κάθε πολίτης.
Με απλά λόγια, επισπεύδεται η διαδικασία του αποχαρακτηρισμού των δασικών εκτάσεων και, ταυτόχρονα, η συγκεκριμένη απόφαση του Δασάρχη, ως κείμενο αλλά και ως χάρτης, αναρτάται στο Διαδίκτυο. Ουσιαστικά, θέτουμε υπό τον έλεγχο του κάθε πολίτη την απόφαση της Διοίκησης, προκειμένου, όπως επιβάλλει η Δημοκρατία μας, όλοι μας να ελεγχόμαστε και για την ταχύτητα και για την διαφάνεια των αποφάσεων μας.
Και γνωρίζετε πολύ καλά ότι, στα θέματα των δασών και των δασικών εκτάσεων, και στην Αττική αλλά και σε όλη την Ελλάδα, υπάρχουν απίστευτα προβλήματα, τα οποία για δεκαετίες ταλαιπωρούν τους πολίτες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι πολύ μεγάλα προβλήματα. Έχετε δίκιο. Η μία πλευρά είναι ταλαιπωρία πολιτών από αυτό το θέμα. Νομίζω ότι είναι πολύ σύνθετο το νομικό πλαίσιο που ισχύει ούτως ή άλλως, αλλά από την άλλη πλευρά υπάρχει πάντα η εντύπωση ότι γίνονται καταπατήσεις, δεν ελέγχονται και ότι είναι ανεξέλεγκτα τα τοπικά Δασαρχεία.
Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Θα το πω όπως το αισθάνομαι και όπως ήταν η βασική μας πολιτική σκέψη, όταν πέρασε ο νόμος, τον οποίο καταθέσαμε στη Βουλή και ισχύει. Θέλουμε, ταυτόχρονα, να θωρακίσουμε την προστασία των δασών και δασικών εκτάσεων και να δώσουμε πλήρη διαφάνεια και έλεγχο των αποφάσεων της Διοίκησης από τον κάθε πολίτη.
Οφείλουμε όλοι μας να ελεγχόμαστε. Δεν μπορεί κάποιος να είναι μόνο ελεγκτής. Έχει μεγάλη σημασία αυτό που σας είπα πριν. Είναι παραλογισμός να περιμένει κάποιος δεκαετίες για να μάθει την τελική απόφαση αποχαρακτηρισμού ή μη αποχαρακτηρισμού μιας έκτασης, επειδή για λόγους ανεξάρτητους της βούλησής του δεν παίρνει απόφαση η Διοίκηση. Αυτό, λοιπόν, πια θα αλλάξει και θα αλλάξει δραστικά. Το θεωρούμε μια πολύ μεγάλη παρέμβαση, μια τομή στο αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό γίγνεσθαι της χώρας μας.
Και με αφορμή την ερώτησή σας επιτρέψτε μου να σας δώσω και μία ακόμη πληροφορία. Ταυτόχρονα με τα ζητήματα των δασών, έχουμε πάρει και μία άλλη πρωτοβουλία. Να υπάρξει το ηλεκτρονικό περιβαλλοντικό μητρώο. Με απλά λόγια, για τις αιτήσεις που κάνουν οι πολίτες, σε όλες τις υπηρεσίες περιβάλλοντος, είτε του Υπουργείου είτε των Αποκεντρωμένων Περιφερειών, η συγκεκριμένη αίτηση και το συγκεκριμένο αίτημα να αναρτάται στο Διαδίκτυο και να μπορεί να παρακολουθεί ο κάθε πολίτης και προφανώς ο άμεσα ενδιαφερόμενος πού ακριβώς βρίσκεται η υπόθεσή του. Να ξέρει, όχι μόνο σε ποια υπηρεσία βρίσκεται και ποιος καθυστερεί, αλλά ποιος, με ονοματεπώνυμο υπάλληλος, την έχει χρεωμένη. Αυτό αποτελεί για εμάς μια κορυφαία πολιτική προτεραιότητα. Δείχνει τον απόλυτο σεβασμό μας στον Έλληνα πολίτη και, ταυτόχρονα, μας διασφαλίζει ότι θα υπάρχει απόλυτη διαφάνεια στην λήψη των αντίστοιχων αποφάσεων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, πέρα από το κομμάτι των δασών και της πρωτοβουλίας που αναλαμβάνετε σε αυτό στο πλαίσιο που μας εξηγήσατε υπάρχει και ένα ζήτημα το οποίο μένει σε εκκρεμότητα, είναι το ζήτημα του αιγιαλού. Γνωρίζουμε όλη εκείνη την υπόθεση με το νομοσχέδιο το οποίο έχει έρθει, προτίθεστε να το ξαναφέρετε στη Βουλή, θα το αλλάξετε, σε ποιο στάδιο βρίσκεστε;
Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Η πολιτική της Κυβέρνησης έχει απολύτως περιγραφεί με δική μου δήλωση, πολύ λιτή. Μία δήλωση ολίγων σειρών, που έκανα όταν δήλωσα ότι η χώρα μας δεν χρειάζεται ειδικό νομοσχέδιο για την προστασία του αιγιαλού και της παραλίας, αλλά χρειάζεται απόλυτη και ακριβή οριοθέτηση, προσδιορισμό, του αιγιαλού και της παραλίας. Αυτό ακριβώς είναι το οποίο είχε ψηφιστεί. Σε αυτήν την κατεύθυνση έχουν ξεκινήσει να δουλεύουν οι κτηματικές υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών με συνεργεία τα οποία οφείλουν να συγκροτήσουν.
Αυτό που όμως μπορώ να σας πω, ως προς το συνολικότερο ζήτημα της αξιοποίησης του αιγιαλού, της παραλίας και των ακτών της χώρας μας είναι τούτο. Εμείς θέλουμε να ασκήσουμε ως ΥΠΕΚΑ - και θα το κάνουμε - μία ολοκληρωμένη χωροταξική πολιτική παράκτιων και νησιωτικών περιοχών της χώρας, για όλη την ακτογραμμή της χώρας, σύμφωνα και υπό τις κατευθύνσεις της νέας οδηγίας που εκπονεί αυτή τη στιγμή η Ε.Ε για την προστασία των παράκτιων περιοχών. Εμείς, λοιπόν, έχουμε στο μυαλό μας τη συζήτηση που γίνεται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, πώς μπορούμε να προστατέψουμε και να αναδείξουμε τις ακτές ολόκληρης της Ευρώπης. Σε αυτή τη συζήτηση συμμετέχουμε ενεργά. Όταν αυτό πάρει σάρκα και οστά με τη μορφή κανονισμού ή οδηγίας, ανάλογα με το κείμενο, η Ελλάδα θα εφαρμόσει με απόλυτη πιστότητα τις αρχές της αειφορίας και της ολοκληρωμένης χωροταξικής ανάπτυξης παράκτιων περιοχών.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, στο κομμάτι στο οποίο έχετε, αυτό το οποίο επεξεργάζεστε και αυτό το οποίο όπως μας λέτε θα ολοκληρωθεί και πανευρωπαϊκά με βάσει ευρωπαϊκές οδηγίες, είναι ένα από τα κεντρικά ζητήματα, πέρα από το κομμάτι το επενδυτικό και της ανάπτυξης και η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών;
Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Αυτό είναι κατοχυρωμένο συνταγματικά, ουδείς δικαιούται, ούτε θα πρέπει να διανοηθεί να το περιορίσει κατά κεραία.
Το δικαίωμα των πολιτών στην ελεύθερη πρόσβαση σε παραλίες και ακτές είναι ξεκάθαρο ότι προστατεύεται. Θα προστατεύεται, λοιπόν, και όποιος το καταπατά θα υποστεί τις συνέπειες του νόμου.
Αυτό, όμως, που θέλω να επαναλάβω, γιατί κατά τη γνώμη μου αποτελεί και τη μεγάλη αναπτυξιακή πρόκληση της χώρας, είναι να δούμε πώς αποφεύγοντας τα αρνητικά παραδείγματα της Ισπανίας και άλλων χωρών που άσκησαν πολιτικές ανορθολογικής ανάπτυξης των ακτών τους, παίρνοντας ακριβώς αυτά τα κακά παραδείγματα, να διαμορφώσουμε στη χώρα μας μια ολοκληρωμένη αειφορική ισόρροπη πολιτική για το ζήτημα των παράκτιων περιοχών. Γιατί αυτός ο φυσικός πλούτος, γνωρίζουμε όλοι, ότι δεν έχει μέχρι τώρα αξιοποιηθεί ολοκληρωμένα και αποτελεσματικά.
Αυτό ακριβώς θέλουμε να πράξουμε. Στην πραγματικότητα, φιλοδοξούμε η Ελλάδα με το μεγαλύτερο μήκος ακτών σε όλη την Ε.Ε να αποτελέσει το πρότυπο μιας χώρας που αξιοποιεί με αειφορία, με σεβασμό στο περιβάλλον αυτό τον πλούτο, που είναι πλούτος και άλλων μεσογειακών χωρών.
Να προσθέσω μια πληροφορία: ότι ως ΥΠΕΚΑ, πριν από δύο μήνες περίπου, δημοσιοποιήσαμε, για πρώτη φορά στη χώρα, την εθνική στρατηγική για την προστασία της βιοποικιλότητας. Είναι ένα κείμενο που έχει λάβει τη μορφή Υπουργικής Απόφασης, το οποίο δίνει τις κατευθύνσεις και τις στρατηγικές για το πώς θα αναδείξουμε την πλούσια, υπέροχη, μοναδική βιοποικιλότητα της πατρίδας μας, όχι μόνο ως παραμέτρου που χρήζει προστασίας, αλλά επιπλέον ως ενός βασικού συντελεστή ανάπτυξης και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.
Θα σας δώσω ένα παράδειγμα. Η Ελλάδα έχει περίπου 400 προστατευόμενες περιοχές, Natura και άλλες. Αποτελούν περίπου το 25% - 27% της συνολικής έκτασης της χώρας. Αν αναρωτηθείτε αυτές οι περιοχές πόσο πλούτο φέρνουν στην πατρίδα μας και πόσες θέσεις εργασίας έχουν δημιουργηθεί, προκειμένου να τις προστατεύσουν και να τις αναδείξουν, τα αποτελέσματα είναι εξαιρετικά αποθαρρυντικά. Αντίθετα, σε επίπεδο Ε.Ε, στις υπόλοιπες 27 χώρες έχουμε, συνολικό αριθμό περίπου 6.000.000 απασχολουμένων και δημόσια έσοδα από την αξιοποίηση αυτών των περιοχών της τάξης των 60.000.000.000 ευρώ τον χρόνο. Επαναλαμβάνω: έσοδα 60 δις ευρώ το χρόνο. Τα αντίστοιχα μεγέθη για την Ελλάδα είναι απογοητευτικά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν μου επιτρέπετε: αυτό σημαίνει ότι κατά τη γνώμη σας πρέπει να υπάρξει ένας αναπροσδιορισμός και της στρατηγικής σε ό,τι αφορά τον χαρακτηρισμό περιοχών ως natura;
Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Όχι. Πρέπει να υπάρξει επαναπροσδιορισμός του τρόπου προστασίας, διοίκησης, παρακολούθησης όλων αυτών των περιοχών. Και πρέπει να σας πω ότι εμείς, εδώ και έξι μήνες περίπου, έχουμε ανοίξει ένα δημόσιο διάλογο με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις και με τους Φορείς Διαχείρισης. Και ελπίζω μέσα στον Οκτώβριο αυτός ο διάλογος να ολοκληρωθεί, ώστε να αποκτήσουμε το νέο σύστημα προστασίας και διαχείρισης των ευαίσθητων περιοχών της χώρας μας, που θα είναι πολύ πιο αποτελεσματικός, πολύ πιο προστατευτικός για το περιβάλλον. Ταυτόχρονα, το περιβάλλον θα αποτελεί πραγματικά, όπως σε όλη την αναπτυγμένη Ευρώπη, μια πηγή δημιουργίας δημόσιου πλούτου και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.
Η εκτίμησή μας είναι ότι στην Ελλάδα μπορούμε, άμεσα, αξιοποιώντας τις προστατευόμενες περιοχές, να δημιουργήσουμε 8.000 με 10.000 νέες θέσεις εργασίας. Και σε αυτήν την κατεύθυνση έχουμε, επαναλαμβάνω, ανοιχτό διάλογο με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις, με τους Φορείς Διαχείρισης, τις τοπικές κοινωνίες και με ολόκληρη την ελληνική κοινωνία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα, δεν έχω άλλο χρόνο… Εκ των πραγμάτων, θα μου επιτρέψετε να κάνω μία γενικότερη πολιτική ερώτηση, για τον ποδηλατόδρομο. Ανακοινώσατε χθες τις προτεραιότητες για την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας και για τον πρώτο μητροπολιτικό ποδηλατόδρομο…
Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Είναι μια σπουδαία παρέμβαση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το αντιλαμβάνομαι.
Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Είναι μια ανατροπή στον μέχρι τώρα τρόπο που έχουμε μάθει όλοι μας να κυκλοφορούμε στην πόλη. Μια ανατροπή στην καθημερινή μας μετακίνηση.
Δίνουμε τη δυνατότητα, με μια διαδρομή συνολικού μήκους 27 χιλιομέτρων, από την Κηφισιά μέχρι τον Φαληρικό όρμο, σε όλες τις ηλικίες, σε όλους τους ανθρώπους να διασχίζουν κάθετα το μεγαλύτερο μέρος αυτής της μεγάλης περιοχής, από δεκάδες Δήμους, δίπλα από αρχαιολογικούς χώρους, με ήπιες κλίσεις, με απόλυτη προστασία και ασφάλεια και κυρίως με δυνατότητα μετεπιβίβασης σε όλους σχεδόν τους σταθμούς του ΗΣΑΠ και του ΜΕΤΡΟ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και αυτό αντιλαμβάνομαι ότι θα τελειώσει το 2015. Δηλαδή και η διαδικασία είναι γρήγορη.
Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Το 2015 θα έχουμε τη διαδρομή από το Γκάζι μέχρι τον Φαληρικό όρμο. Έχει ήδη ανατεθεί εδώ και περίπου δύο μήνες το κομμάτι αυτό, με δέσμευση του αναδόχου να παραδώσει το έργο τέλος του 2015. Για το βόρειο τμήμα, από Γκάζι μέχρι Κηφισιά, έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση με τα δημοτικά συμβούλια των οκτώ Δήμων από τους οποίους διέρχεται και θα προχωρήσουμε στη διαγωνιστική διαδικασία και την κατακύρωση αυτού του έργου, ώστε και αυτό να τελειώσει μέσα στο 2015.
Συνολικά 27 χιλιόμετρα ποδηλατόδρομοι στην Αθήνα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι νομίζω πάρα πολύ σημαντικό έργο, βέβαια θα πρέπει και οι πολίτες, όλοι μας να αποκτήσουμε και φυσικά και μια άλλη κουλτούρα και αντίληψη για το πώς πρέπει να κυκλοφορούμε στις πόλεις. Είναι σύνθετο το θέμα. Δεν έχω άλλο χρόνο κύριε Υπουργέ, μία ερώτηση μόνο.
Αναρωτιέμαι, ένα Υπουργείο πάρα πολύ μεγάλο όπως το δικό σας, σε ένα πλαίσιο πολιτικής αστάθειας όπως διαμορφώνεται, πώς μπορεί να υλοποιεί, να παίρνει αποφάσεις και να έχει ένα συγκεκριμένο πλάνο υλοποίησης του.
Το λέω αυτό, γιατί υπάρχει το αντικειμενικό γεγονός της προεδρικής εκλογής που εκ των πραγμάτων δημιουργεί ρευστότητα και σενάρια. Η άποψής σας μήπως είναι ότι θα πρέπει να έρθει πιο γρήγορα και αν μπορεί να κλείσει αυτό το θέμα από ό,τι στη συνταγματική τελική ημερομηνία;

Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Θέλω να είμαι ξεκάθαρος. Πρέπει όλοι να σεβαστούμε τους θεσμούς και πάνω απ’ όλα να σεβαστούμε τον θεσμό του Προέδρου της Δημοκρατίας. Κατά συνέπεια, μικροκομματικά παιχνίδια και σκοπιμότητες δεν μπορούν να εμφιλοχωρήσουν σε μια κορυφαία διαδικασία για τη Δημοκρατία.
Εγώ πιστεύω ότι η σημερινή Βουλή μπορεί και πρέπει να εκλέξει το νέο Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Πιστεύω ότι πρέπει με σεβασμό στις θυσίες του Ελληνικού λαού να αποφύγουμε οποιουσδήποτε κινδύνους που πιθανά θα προκύψουν από προεκλογικές αναταραχές.
Έχουμε βαδίσει έναν δρόμο δύσκολο, γεμάτο με θυσίες τα τελευταία πέντε χρόνια. Έχουμε μπροστά μας μια διαδικασία σκληρής διαπραγμάτευσης, από την οποία η χώρα μπορεί και πρέπει να βγει νικήτρια. Οι θυσίες αυτές τώρα πια αρχίζουν και πιάνουν τόπο. Θεωρώ, λοιπόν, ότι οφείλουμε όλοι, με αίσθημα ευθύνης και κυρίως με αίσθημα πατριωτισμού και ευαισθησίας απέναντι στις θυσίες των Ελλήνων πολιτών, να έχουμε πολιτική ηρεμία και να προχωρήσουμε στο δρόμο που έχουμε χαράξει, εκλέγοντας Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Πρέπει να σας πω για το θέμα του πώς το Υπουργείο μας αντιμετωπίζει την κατάσταση, ότι εμείς δεν αισθανόμαστε πως υπάρχει οτιδήποτε το οποίο μπορεί να μας αποσπάσει από τον στρατηγικό μας στόχο, που είναι η ενέργεια και το περιβάλλον. Αποτελούν μια νέα, εκπληκτικά δυναμική πηγή δημιουργίας δημόσιου πλούτου και δημιουργίας θέσεων απασχόλησης. Ουσιαστικά θεωρούμε ότι το φυσικό περιβάλλον, ο ορυκτός πλούτος της χώρας, η ενέργεια, αποτελούν τους βασικούς πυλώνες στους οποίους θα στηριχτεί το νέο παραγωγικό μοντέλο της χώρας. Της χώρας που δεν χρειάζεται πια δανεικά, αλλά στηρίζεται περήφανα στις δικές της δυνάμεις, στο δικό της πλούτο, στους δικούς της ανθρώπους.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, δυστυχώς δεν έχω άλλο χρόνο. Δεν μπήκαμε καθόλου στο κομμάτι της ενέργειας, είναι πολύ μεγάλο, θα ανανεώσουμε όμως το ραντεβού μας, θα δεσμευτείτε σε αυτό.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Καλή σας ημέρα!

Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Κι εγώ σας ευχαριστώ. Γεια σας.